Saturday, June 26, 2010

Hologram, Holographic & Holographic Memory??????

HOLOGRAM & HOLOGRAPHIC

Msti korg tertanye2 kan ape tu hologram dan holographic..Hologram dan holographic adalah sebuah teknologi yg sbnr’n tlh lama wujud didunia nie tp x tau laa dimana silap nye teknologi ini kurang mndpt pndedahan di malaysia padahal di seluruh dunia teknologi ini sdg berkembang pesat sehinggakan ada dikalangan awal remaja pun telah mahir menggunakan teknologi ini.Sebelom sy hndk bercerita lebih lanjut mngenai teknologi ini diharapkan anda menonton terlebih dahulu video2 yg tlh saya sediakan untuk anda dibawah ini supaya anda dapat gambaran awal ape sbnr’n hologram dan holographic..walauapapon hologram dan holographic adalah sama..Di sini ade beberapa jenis mngenai teknologi ini..

Kate Moss hologram
haa jgn memain tau kate moss sndri penah mnjadi bahan di hologram hehe teknologi ini dinamakan holographic 3d..persembahan ini berlangsung pada bulan november 2006 dlm Alexander McQueen Fall/Winter 2006 runway show.

Holographic Text Messages
Ia akan lebih dikenali sbgi Holotext Messages..Ia nya masih belom dipasarkan lagi dan baru diperkenalkan di Amerika Syarikat pd bulan jun 2008 iaitu pd bulan ini.Wow!!! anda diantara org yg pertama melihat fungsi holotext message ini tau,..syarikat yg mncpta holotext message nie masih samar2 saya sendiri telah kaji tetepi masih belum mngetahui ia dicipta dr syarikat mn sesama laa kite tunggu kemunculannya dimasa akan dtg...

holographic comp
Haa nie antara remaja yg dah mahir bab teknologi nie..Jom kite baca ape yg beliau kata mngenai holographic nie.I made the screens a lot more easy to see, added some dynamic interactivity between the screens (although you can't see it because of YouTube's compression/quality loss) and I added more interactivity between me and the screens.The video I opened up is a bit of an easter egg... It was a lightsaber duel my friend Ryan and I made at the start of the year. Unfortunately, it never made it onto YouTube because it sucked to badly. If anyone is interested, we're planning to remake it some time next year!.Please note, nobody is allowed to comment that the only programs on the desktop are iTunes, MS Paint and Quicktime, and they aren't aligned properly. This is because of my lack of acting skill =) (other vfx artists may understand why).I'd also like to point out that the screens look way too saturated on YouTube (yes, also because of the compression/quality loss). The high definition version blends a lot better with the footage and therefore looks heaps more realistic. If I get enough requests, I'll upload the high quality version for your viewing pleasure =)..wah pnjg bebeno kata2 aluan dak Ben Mc Ewan ni.Malas nak translate ke BM korg kan dah terror BI..Sndri translate laa haha...

Diesel 'Liquid Space' Holographic Fashion Show - Part 2
Haa video nie agak mnyeramkan skitkan?.Video ini adalah mngenai fashion show dgn model2 holographic.Wahhh holographic pon leh jd model tau wakakaka..

Bila tgk video2 diatas nie terlintas x dlm fikiran dgn sebuah filem Iron Man alaa yg org besi tu..Teknologi yg dgunakan utk mghasilkan Iron Man tu adalah holographic..

OK laa kite mulakan cerita.Seorg ahli fizik yg bernama Dennis Gabor yg berasal dr Hungaria telah mngembangkan teori holographic sejak tahun 1947..Tau x Dennis Gabor tu siapa?..Beliau adalah Ahli Fizik Britania Raya beliau pernah mndpt Penghargaan Nobel dalam bidang fizik (Nobel ialah hadiah yang dimulakan oleh wasiat Alfred Nobel, dan dianugerahkan kepada individu yang telah melakukan penyelidikan yang ulung, mencipta teknik atau radas yang luar biasa, atau memberi sumbangan yang utama kepada masyarakat) pd tahun 1971 utk penemuan metode holographic (Metode ialah suatu rangka kerja utk melakukan suatu tindakan atau suatu kerangka berfikir menyusun idea yg teratur, berkonteks yg relevant dgn maksud & tujuan).Istilah hologram berasal dr bahasa yunani, holos (penuh atau lengkap) & gram (pesan atau informasi).Hologram didifinasikan sebagai media yg mnyimpan semua informasi yg lengkap.Awalnya Dennis Gabor sedang berusaha meneliti mikroskop elektron (Mikroskop elektron adalah sebuah mikroskop yang mampu untuk melakukan pembesaran objek sampai 2 juta kali, yang menggunakan elektro statik dan elektro magnetik untuk mengcontrol pencahayaan dan tampilan gambar serta memiliki kemampuan pembesaran objek serta resolusi yang jauh lebih bagus daripada mikroskop cahaya) itu.Pada saat ia berusaha membuktikan teori tersebut beliau tidak menggunakan pancaran elektron, tetapi menggunakan cahaya.Hasilnya secara tidak langsung beliau telah mencipta hologram pertama di dunia.Namun hologram pertama ini masih tidak sempurna dan banyak kekurangan.Ini disebabkan kurang sinar atau cahaya yg digunakan.Sinar yg diperlukan utk mencipta hologram yg lebih baik adalah sinar laser yg baru dikembangkan di ketika itu pada tahun 1960.

Laser merupakan singkatan drpd Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation.Cahaya laser merupakan cahaya yg memiliki beberapa characteristic khususnya yg membezakan dgn cahaya biasa.Sinar laser merupakan cahaya monokromatik (1 pnjg gelombang yg specific), koheren (pd frequency & fasa yg sama), & menuju 1 arah yg sama sehingga cahayanya mnjd sgt kuat, terkonsentrasi (terpusat) dan kordinasi yg baik.Ok video seterusnya mngenai laser,laser apa?,laser keyboard...

Korg penah tgk cite Don x?..dlm cite tu Arjun Rampal ade guna laser keyboard nie..Benda kejadah nie dah lama gak diperkenalkan emm dlm 2005 gitu aaa,...(en baru gak tu)

Sambung balik..Msti korg tertanya2 ek mcm mn nak buat hologram nie..OK rujuk video dibawah nie.

video ini diambil drpd rancangan how it's made di Discovery Channel..mungkin dengan video ini dpt mmbantu korg untk lebih memahami apa itu holograms dan bagaimana hologram boleh terhasil..

Holographic atau proses pembuatan hologram ini terus dikembangkan supaya penampilan tiga dimensinya semakin sempurna dan semakin sama dengan object aslinya. Salah satu teknologi yang menjadi kunci utama perkembangan teknik holographic adalah teknologi sinar lasernya.Sinar laser yang 100% koheren sangat mahal dan susah didapatkan. Inilah inti penelitian yang sedang giat dijalankan oleh ahli fizik dunia saat ini.


HOLOGRAPHIC MEMORY

Holographic memory nie berbaza dgn hologram dan holographic.Mahu mngetahui apa itu holographic memory?.Mari kita mulakan.

Teknologi penyimpanan data yang biasa ada sebelom dan ketika ini dapat memuaskan keperluan kita.Teknologi ini menyimpan bits dengan memanfaatkan perubahan sifat magnetik dan optik pada recording medium.Tetapi sekarang atau dimasa akan dtg kita akan memerlukan penyimpan data yang memiliki kapasitas jauh lebih besar dari CD (Compact Disc) dan DVD (Digital Versatile Disc). Salah satu alternatif yang banyak menarik perhatian adalah Holographic Memory. Penelitian untuk mengembangkan lagi teknologi holographic memory ini sedang giat dijalankan oleh ilmuwan-ilmuwan di seluruh dunia. Apa istimewanya teknologi ini?.Ikuti temuramah bersama Liz Murphy beliau adalah VP of marketing di In Phase Technology..Beliau akan menceritakan lebih terperinci mengenai Holographic Memory ini.Harga pon dia bgtau tau hehe.

NAB 2007 Holographic Memory
Holographic Memory ini telah dihasilkan pada tahun 2007

Di saat ini teknologi holographic memory sudah berhasil disempurnakan dan dapat
digunakan secara meluas walaupon kat malaysia x de lagi, kita boleh menyimpan ratusan filem2 kegemaran kita hanya dalam satu kepingan yg berukuran CD atau DVD biasa. Mahu pun seluruh isi buku-buku perpustakaan pun dapat disimpan dalam holographic memory kecil tersebut sehingga kita boleh mempunyai encyclopedia mini yang isinya mungkin lebih lengkap dari isi2 buku di perpustakaan!.Kita juga boleh menyimpan dan mendengarkan ribuan muzik kegemaran kita hanya dalam satu kepingan CD yang kita gunakan sekarang.Hebatnya lagi, proses pembacaan data yang begitu bayak mampu dilakukan pada kecepatan tinggi (fast transfer rates).

*Ok laa tu sahaja utk kali ini.semoga dgn sedikit pengetahuan yg faeza ada ini dpt dikongsikan dgn korg.terima kasih kerana berminat utk mmbaca.Maaf laa ye tulisan kat blog nie terlalu kecik hehe xpe terapi mata tuk korg..

No comments:

Post a Comment